מקומם: צעיר חרדי בעל מוגבלות נעצר והוכה בידי שוטרים

מהדורת הבוקר 7 Comment on מקומם: צעיר חרדי בעל מוגבלות נעצר והוכה בידי שוטרים

לא לומדים לקח: שוטרים במשטרת ירושלים עצרו ביום שישי האחרון, באלימות קשה ובשימוש באקדח טייזר בחור חוסה בדירות 'עלי שיח'. הם החזיקו בו במהלך כל השבת במגרש הרוסים ואף ביקשו במוצאי השבת להאריך את מעצרו. הצוות המטפל: "שיחת טלפון אחת לאחד האנשים המטפלים הייתה מונעת שבת שחורה וכאבים קשים של הבחור המיוחד שנעצר"

הפציעות והדם כתוצאה מהאלימות הקשה
17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

מקומם: בחור  מיוחד (35), בן למשפחה חרדית, החוסה בדירת "עלי שיח" בירושלים הסתבך בצהרי יום שישי לאחר שילד בן 15 שנבהל ממנו מעט, פנה להתלונן במשטרה נגדו. למקום הגיע שוטר כנדרש אך למרבה הצער לא ידע להתנהל מול  אדם שאינו בריא לחלוטין בנפשו ופעל בחוסר רגישות עד הביא למעצר שערורייתי ובלתי מוצדק של אדם שלא עשה רע.

הבחור, שכאמור מוגדר כבעל מוגבלות, לא ידע להגיב לשוטר שביקש שיזדהה, הוא נבהל, סירב להזדהות ולהישמע להוראות העיכוב של השוטר. השוטרים, בעקבות אי ההזדהות של הבחור שנכנס לחרדה, עצרו אותו בכוח בלתי מידתי תוך שימוש במכות וחישמול באמצעות טייזר. לפי עדויות קרובים המצויים בפרטי התיק, הבחור נלקח למגרש הרוסים, וממנו לטיפול רפואי בבית החולים הדסה עין כרם כשהוא אזוק במטרה לטפל בחבלות שבפניו ובכל חלקי גופו.

אחד מאנשי צוות הטיפול בו בעלי שיח, אומר ל'קול חי' כי: "כל השבת היה אזוק ולא הלך לשרותים. השוטרת בשבת אמרה לו 'תגזור את הפאות".

זו לא פעם ראשונה שהציבור החרדי חווה מעצרים מיותרים של נערים ואנשים מהציבור החרדי המוגדרים בעלי מוגבלות, ואינם נשמעים להוראות השוטרים. זאת כמובן, מאחר שהם אינם מבינים את הסיטואציה בה הם נמצאים או נכנסים להתקפי חרדה שמובילים אותם להתנהגות שמסבכת את העניין ומסלימה את המצב. למרות שזו לא הפעם הראשונה, נדמה שבמשטרה לא מחדדים נהלים למקרים כאלו ולא מכינים את השוטרים להתמודדות מול בעלי מוגבלויות.

אחרי שנעצר והובא לבית החולים בפיקוח משטרתי צמוד, הפסיכאטרית בבית החולים הסבירה לשוטרים כי אסור להם לחקור אותו בלי אפוטרופוס. אך למרות זאת, ולמרות המעצר ההזוי, המשטרה לא התבלבלה ועם צאת השבת התביעה המשטרתית ביקשה מבית המשפט הארכת מעצר לשבעה ימים נוספים והעברתו למוסד סגור בתנאים מחמירים. השופט, שהבין את האירוע המורכב, שיחרר אותו באופן מיידי ואף התיר לו לטוס מחר בבוקר לגאורגיה במסגרת טיול מאורגן שתואם מראש.

לדברי צוות הטיפול בדירות "עלי שיח", שיחת טלפון אחת לאחד האנשים המטפלים היתה מונעת שבת שחורה וכאבים קשים של הבחור המיוחד שנעצר, ועבור כל משפחת עלי שיח שבמהלך כל השבת לא ידעו היכן יקירם שנעצר בכוח. הדבר חמור עוד יותר נוכח העובדה שאין מדובר בפעם הראשונה שנעצרים בעלי מוגבלות בציבור החרדי, וחוסר היכולת של המשטרה לפעול בצורה נכונה ומידתית במקרים שכאלה.

הרב חיים פרקל מנכ"ל עלי שיח מסר: "זאת שערוריה. המשטרה רחוקה מאד בנושא הבנה של אנשים עם מוגבלויות, תקשורת מול אנשים עם מוגבלויות, וטיפול במקרים כגון אלה. אני מושיט יד למשטרה לכל דרגותיה, לבוא ולהגיע אלינו ללמידה. לא מספיק סיור חד פעמי אלא להכיר מקרוב כדי למנוע הישנות מקרים כגון אלה".

בשיחה עם בצלאל קאהן ודוד חכם במהדורת הבוקר של 'קול חי', סיפר פרקל: "מדובר בבחור בן 35 שנמצא אצלנו במסגרת בירושלים 13 שנה. בשבת ניגש אלי מישהו ואמר לי שהוא עצור. מיד התחלנו לברר וניגש המדריך למשטרה לבדו מה קרה. קודם כל לא ידענו לאן הוא נעלם. המדריך הולך למשטרה בערב שבת ולא ענו, סילקו אותו משם כמו טרדן. ליל שבת הלך עוד פעם אמרו לו שהבחור תקף שוטרים והוא עצור. לא אמרו לו מה קרה. בפעם השלישית סיפרו לו שהוא מאושפז בבית חולים ולא נתנו פרטים. במוצ"ש אנחנו שומעים שהוא אמור להיות מובא להארכת מעצר".

הוא הדגיש: "זה בחור חסר ישע. רקע אומלל לחלוטין, האמא אצלנו במעון לגרושות, האבא בהוסטל אחר. רק אחרי שהשופט נתן לנו את הדפים ראינו שכתוב שנער בן 16 צלצל למשטרה אחרי שהבחור המוגבל היה נראה לו חשוד. כל אדם יכול לראות על הבחור שהוא לא רגיל".

הוא התייחס לתגובת המשטרה: "הם יכולים להפוך יום ללילה. השתמשו כלפיו בכוח. הוא חתוך בכל מקום. עשו לו תפירות בראש. הלחיים שלו פצועות. השופט היה אנושי באופן לא יאמן. הוא הבין שאנחנו לוקחים עליו אחריות למרות טענות המשטרה; השוטרת אמרה לו בשבת לגזור את הפאות. ככה הוא מספר ואני מאמין לו".

עוד הוסיף: "לפי מה שהוא סיפר השתמשו גם בטייזר. רואים שהוא לא בסדר, למה להשתמש בכוח? הוא לא ישתחרר מזה עכשיו חודשים. השופט הזה היה בן לעדה האתיופית – כנראה הוא הבין מה אנחנו מרגישים מול אלימות משטרתית".

ממשטרת ישראל נמסר:

"בעקבות דיווח למוקד המשטרה אודות חשוד המטריד את הציבור והטרדת קטין, עוברי אורח, הגיעו למקום שוטרים וביקשו לברר את נסיבות המקרה עם החשוד שהחל בתגובה לתקוף באלימות קשה תוך גרימת חבלות לשוטרים שבשל כך נאלצו להשתמש בכוח על מנת לעוצרו. מיד לאחר מעצרו, הובא החשוד במסגרת הליך החקירה לבדיקות רפואיות בהתאם ובניגוד לנטען בפנייתכם, הועבר דיווח לאופוטרופוסית עליו.

"מדובר בחשוד שהיווה במעשיו האלימים סיכון לציבור ובצאת השבת הוא הובא בפני בימ"ש שהורה לשלוח אותו תחת השגחה ובתנאים מגבילים".

מלשכתו של יו"ר עוצמה יהודית, ח"כ איתמר בן גביר והשר המיועד לביטחון לאומי, נמסר: "מדובר במקרה חמור ביותר ואחד הנושאים שיו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר יטפל בהם, עם כניסתו לתפקיד, זה אלימות שוטרים נגד הציבור החרדי".

ח"כ מיכאל מלכיאלי הגיב: "שוב אנו שומעים על התעללות בחסר ישע במסווה של שמירת החוק, משטרת ישראל נרדמה בשמירה, הפקת הלקחים באופן לקוי וחלקי ממקרי עבר הוא הגורם שוב לסיפור מצער כזה, אני קורא לכלל הגורמים לא להתבייש! לחקור מה היה בדיוק ולהפיק לקחים ככל שיידרש, אלו מקרים שאין לנו כחברה את האפשרות שיקרו אפילו לו פעם אחת נוספת".



7 תגובות

מיין תגובות
  1. 6

    לאשפז את השוטרים האנפלבתים ולשחרר את הנער הוא הרבה יותר משכיל מהם

  2. 5

    איכססס במדינה מתוקנת זה לא היה קורה. גועל נפש, אנשים שרוטים🤮

  3. 4

    אם הוא הזיק לקטין ועשה דברים שהזיקו לסביבה יש הכרח לעצור אותו, הוא לא שפוי וזה עצוב אבל אי אפשר למנוע את השוטרים, יתכן והוא גם היה אלים לשוטרים ולכן נאלצו להגיע להפעלת כוח, זה מצער מאוד אבל אין מנוס חייבים להבין את זה … אין שנאה דווקא לחרדים, חייבים להפסיק את הנחיתות והמסכנות הזו… כבר שמענו וראינו מקרי רצח וכדומה מבעלי צריכים מיוחדים , כואב הלב .

    1. האדם הזה אינו רוצח. הוא בסך הכל אדם בעל צרכים מיוחדים שנלחץ ולא הבין סיטואציה שבה אנשים מלחיצים אותו ומתנהגים אליו באלימות מילולית או פיזית.
      השוטרים לא טיפשים. הם ראו שאותו אדם בעל מוגבלות, ולא טרחו להתנהג בהתאם; לדבר איתו ברוגע, לפנות למי שאחראי עליו ולפתור את הכל בצורה אנושית ויעילה, בלי לגרום לאדם מסכן טראומה לכל החיים.
      אז כן, יש מנוס. אל תשחקו אותה כולכם חסרי אונים כשאתם לא מוכנים להגדיל ראש.

  4. 2

    חיות מנוובלות!! השוטרים ממש מזכירים את גרמניה…. להכות בנאדם שלא תמיד שולט ברצונו במעשיו?! לאן הגענו???